Waarom ik op Bag in Box wijn ben overgestapt

Waarom ik op Bag in Box wijn ben overgestapt

Interview met Bibox-eigenaar Cees Oxener over waarom hij op Bag in Box wijnen is overgestapt

Wanneer kwam je voor het eerst in aanraking met Bag in Box?

In de periode dat ik bij de Roskam (red: voormalig hotel-restaurant te Gorssel) werkte, werd het steeds drukker en drukker. Tijdens de piekmomenten gaf dat problemen waardoor het personeel teveel drankjes op hetzelfde moment moest schenken. In die periode kwam Mario Kloostra (wijnagent en vriend uit de Languedoc) langs en zei: Waarom ga je niet over op Bag in Box wijnen? Samen met Mario besprak ik de voordelen: je hebt veel minder opslag nodig, je hebt veel minder glasafval en je inkoop wordt goedkoper. Een ander groot voordeel is dat je het wijnvolume afstelt zodat iedereen dezelfde hoeveelheid wijn in het glas gaat. Ik vond dit een briljant idee. Vervolgens heb ik contact gezocht met Bork: want hoe schenk je dat in? Toen kwam ik erachter dat er ook wijntapinstallaties bestaan. Die hebben toen de tapinstallatie met succes geinstalleerd. Al met al waren dit de redenen dat ik op Bag in Box ben overgestapt.
Vervolgens ben ik dezelfde wijn op fles gaan inkopen als op Bag in Box.

 

Hoe werd deze verandering door het personeel beleefd?

Na het overstappen op Bag in Box moest het personeel wel wennen aan de nieuwe manier van werken. Met name de discipline om op tijd nieuwe Bag in Box aan te sluiten was een uitdaging. In het begin konden we vier verschillende wijnen tappen: twee wit, een rode en rosé. De verdere aanpassingen door het personeel verliepen vrij gemakkelijk. Wat direct duidelijk was is dat voor iedereen het werk veel efficiënter wordt: Terwijl je tapte kon je andere drankjes inschenken. En het personeel hoefde één keer minder te bukken. Dus dat wende heel snel.

 

Waren de klanten niet huiverig over de kwaliteit?

Ja, in het begin wel. Bag in Box heeft in Nederland nu eenmaal een slecht imago, een imago van slobberwijn. Maar onder meer door het recente artikel in de Telegraaf (), slagen we erin om het beeld langzaam te verbeteren. Dit kost veel tijd. Ik ben er echter van overtuigd dat wij nu een kentering hebben ingezet. Niets voor niets gaat Albert Heijn er nu ook op inzetten. Die zullen dus ook zien dat de vraag aan het toenemen is.
Zijn er andere collega’s die zich exclusief op Bag in Box richten?
Eigenlijk alleen www.wynz.nl. Ik onderscheid me doordat ik ook 5 en 10 liters verkoop. De meeste concurrenten richten zich op 3 liter Bag in Box wijnen.

 

Wat is de voornaamste reden geweest om met Bibox te beginnen?

Om Bag in Box wijnen in Nederland een beter imago en status te geven. Het was mijn droom om een eigen lijn Bag in Box wijnen te hebben. En dit moest een vertrouwde lijn worden voor de consument: de klant moet zeker weten dat ze kwaliteit in huis haalt. Om de keuze eenvoudig te houden voor de consument, heb ik met Bibox voor vijf varianten gekozen. Alle vijf wijnen zijn van een hele goede kwaliteit en komen van het vertrouwde wijnhuis Robert Vic. Deze wijnen zijn altijd van een stabiele kwaliteit. Je moet altijd een wijnhuis zoeken die ieder jaar kwaliteit levert. Anders sla je plank mis wanneer mensen gewend raken aan de wijn. Met Robert Vic heb ik al jaren samengewerkt, dus ik weet dat ik op hem en zijn mensen kan vertrouwen.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden